Культовый, скандальный, эпатажный фильм югославского режиссёра Душана Макавеева, социальная сатира в своём сюрреалистичном обличье, с большим количеством шокирующих сцен сексуального характера гарантировали фильму с одной стороны бешеную популярность в определённых кругах эстетов. с другой - гонения и неприятие официозом, фильм и сейчас запрещён к прокату в большинстве стран мира. Лучшее описание сюжета найдено в Википедии, цитата:
Мисс Канада побеждает в конкурсе «Мисс Девственность» (гинеколог удостоверяет этот факт прямо на сцене шоу). Её берёт в жёны мистер Капитал — миллиардер и законченный параноик. Новая жена быстро утомляет его. Мать Капитала пытается её убить, но после неудачной попытки отдаёт в руки телохранителя Джереми Мускула. Тот запаковывает голую мисс Канаду в чемодан и отправляет в Париж. Неизвестно каким образом оказавшись на Эйфелевой башне, едва очнувшись, женщина вступает в связь с певцом Эль Мачо. Очень скоро она попадает на самое дно общества — в коммуну Отто Мюля, открыто исповедующую Венский акционизм с такими сопутствующими атрибутами, как массовые совокупления и экскрементальные хэппенинги. Как новый поворот сюжета на водах реки, недвусмысленно символизирующей Время, возникает судно с огромной бутафорской головой Карла Маркса вместо гальюнной фигуры. Управляет кораблём Анна Планета, которая в пролетарской робе является воплощением образа Революции. На корабль попадает матрос с броненосца «Потёмкин». Он вступает с Анной в связь, но после очередного соития на горе сахара, она пронзает его кинжалом в сердце. На корабль пробираются беспризорники-подростки. Анна-Революция прельщает их сладостями и соблазняет своим обнажённым телом. Позже тела детей и матроса-потёмкинца находят на берегу Сены в пластиковых пакетах. Анна арестована полицией. Неожиданно, дети начинают возрождаться из пакетов-коконов.
И в дополнение пара отзывов о фильме, оттуда же:
Джон Вебер, обзор на сайте «Bad Movie Night»: «Если вы ищете странное, плохое, неприятное, тяжёлое, недопустимое кино, — найдите копию „Сладкого фильма“ от Душана Макавеева… Оно было сделано в 1974 (и нет никаких сомнений, это был продукт 1970-х годов), и является одним из самых возмутительных фильмов, которые я когда-либо видел. Представьте себе, изображение голой женщины в бассейне с шоколадом вперемежку с архивными кадрами жертв лагерей смерти Великой Отечественной войны, не говоря уже о (сценах) соблазнения женщиной семи-восьмилетних детей».
Давид Стерритт, рецензент компании The Criterion Collection: «Все, что вы слышали о „Сладком фильме“, смелой и скандальной политической комедии югославского режиссёра Душана Макавеева, с большой долей вероятности неверно. С тех пор, как в 1974 году состоялась премьера этого хулиганского шедевра в Каннах, эксперты опрометчиво назвали его диким, грубыи и агрессивно напористым. Напор здесь является одним из элементов общего замысла; критики, называющие происходящее непрерывной оргией, не смогли увидеть того, что в действительности происходит на экране. Далеко не случайно, „Сладкий фильм“ является по настоящему художественным, обдуманным и здравым фильмом, который использует всё имеющееся в его распоряжении — от ужасающе серьёзных моментов до диковато весёлых, — чтобы вытряхнуть зрителя из ленивого, затуманенного состояния, которое душит свободу, творчество и счастье. „Сладкий фильм“ по-настоящему новаторский, нарушающий кинематографические правила и расширяющий художественные границы».
В общем смотреть или не смотреть этот дьявольский шедевр от киносатаны решать каждому самостоятельно...
EN. Sweet Movie is a 1974 avant-garde art house comedy-drama film written and directed by Yugoslavian director Dušan Makavejev.
An international co-production of companies from France, Canada, and West Germany, the film follows two women: a Canadian beauty queen, who represents a modern commodity culture, and a captain aboard a ship laden with candy and sugar, who is a failed communist revolutionary.
One narrative follows Miss Monde 1984/Miss Canada, who wins a contest of the "most virgin"; her prize is the marriage to a milk industry tycoon. However, following his degrading puritanical introduction to intercourse, she vents her intention to leave to her mother-in-law who, at that point, nearly has her killed. The family bodyguard takes her away, further humiliates her, and finally packs her in a trunk bound for Paris. She finds herself on the Eiffel Tower, where she absently meets and has intercourse with a Latin singer, El Macho. The sexual act is interrupted by touring nuns who frighten the lovers into penis captivus. In her post-coital shocked state, she is adopted into an artist community led by Otto Muehl, where she finds affectionate care. The commune practices some liberating sessions, where a member, with the assistance of the others, goes through a (re)birth experience, cries, urinates and defecates like a baby, while the others are cleaning and pampering him. Later she is seen acting for an obscene advertisement, in which she is naked, covered in liquid chocolate.
The second narrative involves a woman, Anna Planeta piloting a candy-filled boat in the canals of Amsterdam, the Netherlands, with a large papier-mache head of Karl Marx on the prow. She picks up the hitchhiking sailor Potemkin, though she warns him that if he falls in love, she will kill him. He ignores her many suggestions for him to leave and their relationship evolves. Eventually, in the state of love making, she stabs him to death in their nidus of sugar. She also seduces children into her world of sweets and revolution. She is eventually apprehended and arrested by the police who lay down plastic sacks containing the children's bodies on the side of the canal, implying they too have been killed by Planeta. The film ends with the children, unseen by the others, being reborn from their plastic cocoons.
EN. Sweet Movie is a 1974 avant-garde art house comedy-drama film written and directed by Yugoslavian director Dušan Makavejev.
An international co-production of companies from France, Canada, and West Germany, the film follows two women: a Canadian beauty queen, who represents a modern commodity culture, and a captain aboard a ship laden with candy and sugar, who is a failed communist revolutionary.
One narrative follows Miss Monde 1984/Miss Canada, who wins a contest of the "most virgin"; her prize is the marriage to a milk industry tycoon. However, following his degrading puritanical introduction to intercourse, she vents her intention to leave to her mother-in-law who, at that point, nearly has her killed. The family bodyguard takes her away, further humiliates her, and finally packs her in a trunk bound for Paris. She finds herself on the Eiffel Tower, where she absently meets and has intercourse with a Latin singer, El Macho. The sexual act is interrupted by touring nuns who frighten the lovers into penis captivus. In her post-coital shocked state, she is adopted into an artist community led by Otto Muehl, where she finds affectionate care. The commune practices some liberating sessions, where a member, with the assistance of the others, goes through a (re)birth experience, cries, urinates and defecates like a baby, while the others are cleaning and pampering him. Later she is seen acting for an obscene advertisement, in which she is naked, covered in liquid chocolate.
The second narrative involves a woman, Anna Planeta piloting a candy-filled boat in the canals of Amsterdam, the Netherlands, with a large papier-mache head of Karl Marx on the prow. She picks up the hitchhiking sailor Potemkin, though she warns him that if he falls in love, she will kill him. He ignores her many suggestions for him to leave and their relationship evolves. Eventually, in the state of love making, she stabs him to death in their nidus of sugar. She also seduces children into her world of sweets and revolution. She is eventually apprehended and arrested by the police who lay down plastic sacks containing the children's bodies on the side of the canal, implying they too have been killed by Planeta. The film ends with the children, unseen by the others, being reborn from their plastic cocoons.
Director: Душан Макавеев / Dušan Makavejev.
Writers: France Gallagher (collaboration), Dušan Makavejev.
Cast: Carole Laure, Pierre Clémenti, Anna Prucnal, Sami Frey, Jane Mallett, Roy Callender, John Vernon, Hansi Roll, Therese Schulmeister, Renata Steiger, Berndt Stein, Herbert Stumpfl, Otto Muehl, Catherine Sola, Louis Bessières.
Cast: Carole Laure, Pierre Clémenti, Anna Prucnal, Sami Frey, Jane Mallett, Roy Callender, John Vernon, Hansi Roll, Therese Schulmeister, Renata Steiger, Berndt Stein, Herbert Stumpfl, Otto Muehl, Catherine Sola, Louis Bessières.
France, Canada, West Germany, 1974.
Language: English, French, Polish, Spanish, Italian.
Перевод: любительский одноголосый.
Subtitles: English, Russian.
Перевод: любительский одноголосый.
Subtitles: English, Russian.
Сладкий фильм / Sweet Movie. 1974. |
No comments:
Post a Comment