Говорить о содержании японских фильмов бывает, как правило, весьма не просто, поэтому краткое описание взял из сети:
Пронзительная история, которая всплывает в воспоминаниях зрелого писателя. Темой своего первого романа он выбирает свои детские впечатления, в которых самым близким человеком остается его заботливая работящая мать. Фигура отца, напротив, вызывает непонимание и раздражение. В неторопливом рассказе мало слов, картины деревенского быта и традиционного уклада японской жизни. За несколько беззаботных довоенных лет семья переживает расцвет, разорение и, наконец, смерть. Связь сына и матери балансирует на грани инцеста.
Классик японского кино Кането Синдо неслучайно задумывает эту картину 1986 года в черно-белом изображении. Это связывает его ленту со знаменитыми японскими фильмами 60-х годов. Например, с фильмом Кидзю Ёсида «История, написанная водой».
В архиве присутствуют субтитры и тексты песен.
Пронзительная история, которая всплывает в воспоминаниях зрелого писателя. Темой своего первого романа он выбирает свои детские впечатления, в которых самым близким человеком остается его заботливая работящая мать. Фигура отца, напротив, вызывает непонимание и раздражение. В неторопливом рассказе мало слов, картины деревенского быта и традиционного уклада японской жизни. За несколько беззаботных довоенных лет семья переживает расцвет, разорение и, наконец, смерть. Связь сына и матери балансирует на грани инцеста.
Классик японского кино Кането Синдо неслучайно задумывает эту картину 1986 года в черно-белом изображении. Это связывает его ленту со знаменитыми японскими фильмами 60-х годов. Например, с фильмом Кидзю Ёсида «История, написанная водой».
В архиве присутствуют субтитры и тексты песен.
The story is simple. A boy has a mother who is dedicated to him in every way, emotionally engaged and prepared for extreme sacrifice for the smallest pleasure for him. On the other side is a father so stern he makes Bergman's Scandinavian Lutherans seem mild. The mother dies when the boy is 11; all the siblings have fled and the boy at the end is stuck with his father, penniless. The thing is framed as the book the boy writes, now old and missing key parts of his soul. Lots of snow. Lots of lonely stares that contrast with the wide eyes of the boy, selfish and demanding.
It works. It works because its gentle, a gentle knife that wounds. In the west, you'd have Nick Nolte shouting. Beatings. Dark drama and loud. Here, the routineness of how bleakness seeps is much more disturbing. Everything is beautiful.
The anchor scene. There's usually one in such compositions, and here it is obvious because it is recalled a dozen times and repeated about half that. The boy and his sister are in the field playing. Tossing sandals in the air and pretending they are bats. We see the bats in their imagination as they attempt to catch them, which of course they are, continuing to keep them flying. The saintlike mother calls them for supper, which we know was painstakingly and perfectly prepared.
The children ignore her, playing with their imaginary hauntings in fun because they know they can control them. It builds and builds in resonance each occurrence, obviously the center of the movie the adult plays over and over in his head...
Режиссер: Канэто Синдо / Kaneto Shindô.
В ролях: Keiju Kobayashi, Nobuko Otowa, Ichirô Zaitsu, Meiko Kaji, Kotoe Hatsui, Taiji Tonoyama, Bin Moritsuka, Rokkô Toura, Yûno Sugawara, Tokiko Miyama, Mami Okamoto, M. Shôjo, Tsuyoshi Naitô.
Япония, 1986.
Language: Japanese.
Subtitles: English, Russian.
Subtitles: English, Russian.
Дерево без листьев / Rakuyôju / Tree without leaves. 1986. |
No comments:
Post a Comment